REISE INS LICHT - ULIISSES
vhs 008


ULIISSES

ca. 90 Min., Farbe, englisch/deutscher Dialog
Nach "ULYSSES" von James Joyce,
"DIE ODYSSEE" von Homer
"THE WARP" von Neil Oram.

Team:
Bernd Upnmoor, Birger Bustorff, Dore O., Herbert Jeschke, Volker Bertzky, Gisela Schanzenbach, Astrid Nicklaus, Werner Nekes.
Musik:
Anthony Moore, Helge Schneider, und Musiker des Science Fiction Theatre of Liverpool.

Mit:
V. A. Wölfl, Tabea Bloomenschein, Russel Denton.

Es ist nicht leicht, Poesie für das Auge lebendig zu machen, weil die faszinierende Kraft der Phantasie durch Bilder allzu leicht gelähmt wird.
Doch "ULIISSES" ist ein Meisterwerk.
Doris J. Heinze, Okt. 1982

Nekes Filme leben aus der bildenden Kunst, setzen Licht, Farbe, Mensch, Musik in verfremdende Bewegung, zeigen beunruhigende, anregende Spielmöglichkeiten. In solchen Experimenten wird die filmische Sprache entwickelt.
Brigitte Jeremias, Frankfurter Allgemeine Zeitung 14.10.1982

"ULIISSES" ist ein Großwerk äußerster Verdichtung...Gegenstand der "ODYSSEE"ist die Bildsprache selbst: Das Sehenlernen und das Sehenwollen.
Dietrich Kuhlbrodt, Frankfurter Rundschau, 30.10.1982

Der Film ist eine homerische Reise durch die Geschichte des Kinos. Sein Thema ist der mythologische Odysseus von Homer, der Ulysses von James Joyce und die synthetische Figur Telemach/Phil von Neil Oram. Werner Nekes faßte diese drei Figuren zusammen und zeigt ihre Geschichte analog zur Geschichte der "Lichteratur", des Schreibens mit Licht = Film. Doch sein Hauptthema ist die visuelle Sprache selbst. Odysseus/Bloom verwandelt sich in Uli, den Fotografen, Penelope/Molly ist sein Modell, Telemach/Stephan wird Phil, der seine "Telemachia" begtinnt. Die Verknüpfung ihrer drei Lebensläufe geschieht an einem Tag im September 1980 im Ruhrgebiet, vor den Wahlen in der Bundesrepublik.

...In besonderer Weise fordert der bisher letzte Film von Nekes zu solchem Lob heraus. Für mich ist "ULIISSES" sein bisheriges Meisterwerk.
Nekes hat als ausgezeichneter Historiker der Kinematographie immer schon darauf geachtet, seine eigenen Erfindungen in Beziehung zur Geschichte zu setzen, nicht nur die Instrumente der Geschichte der Kinematographie werden in ihrem Einfluß auf unsere Wahrnehmungen der Welt in der Erzählung reflektiert, sondern auch ihre metaphorischen Umsetzungen, "ULIISSES" präsentiert eine bisher bei keinem Filmer beobachtbare Fülle der Lichtmetaphorik.
Bazon Brock, Aug. 1982

FKS freigegeben ab 16 Jahre
Prädikat: Besonders wertvoll

ULIISSES
Germany 1982, 35 mm, colour, 94mins, Director and Producer Werner Nekes, Camera: Bernd Upnmoor Werner Nekes. Music, commentary: Anthony Moore, Helge Schneider.

Cast: VA Wölfl, Tabea Bloomenschein, Shehzad Abbas, Sarah Antill, Jim Broadbent, Birger Bustorff, Ken Campbell, Joolia Cappleman, Lee Cornes, Jacqueline da Costa, Lewis Cowen, Suzan Crowley, Neil Cunningham, Mitch Davis, Hentry Davis, Bob Flag, Wanda Goodenufski, Kef, Adad, Hannah, Annie Hulley, Richard Howard, Terry Johnson, John Joyce, Richard Kilgour, Wolfgang Liesen, Maria Moustaka, Jonathan, Rona, Werner Nekes, Dore O., Neil Oram Bunny Reed, Carolin, Günter Romeik, Anabel Temple, Ariane, Nicola Traub, Bernd Upmoor, Robert Walker, Simon Watkins, Txi Whizz.

The film is a Homeric journey through the history of cinema. Its theme is based on the mythological Odysseus of Homer, the Ulysses of James Joyce, and the synthetic figure, Telemach/Phil, from the 24-hour-long piece «The Warp,» by Neil Oram. Werner Nekes combines these three figures, and he shows their stories within the history of «lighterature,» writing with light = film. His central theme, however, is visual language in of itself: Odysseus/Bloom is transformed into Uli the Photographer, Penelope/Molly into his model, and Telemach/Stephen into Phil, who begins his «Telemachia». The connecting of their three lives occurs during the course of a single day, in September of 1980, in Germany’s industrial Ruhrgebiet region, preceding the elections in the Federal Republic.
"The most bizarre of cinema trips of the last few years takes us from Dublin to the Ruhrgebiet from a cinematic location named Casablanca to a town, no less unreal, called Poona. We encounter both Groucho Marx and Helmut Schmidt, we meet the dispersed personel of Homer's 'Odyssey', of James Joyce's 'Ulysses'and of Neil Oram's experimental play 'The Warp'. These strata overlap and interpenetrate in a complex process. But ULIISSES (a pun on 'it's Uli'. Uli the photographer from the Ruhr, grandson to Leopold Bloom) turns out to be a picaresque and an erotic adventure as well.
Dietrich Kuhlbrodt, the expert on the German avantgarde film scene, so basely deserted by official sponsorship and distribution, comments on ULIISSES: "The object of the odyssey is pictorial language as such: learning to see and wanting to see. It ranges from cinematographic archaeology to playful innovations of the latest kind:" Werner Nekes, a great magician and inventor, who is constantly devising new machines and optical tricks in his workshop in Mülheim, works with phosphoric dust, laser- beams and computer-controlled sequences: 'the world as cinematographic picture puzzle' (Nekes).
"There is no film technique that does not occur in this movie. ULIISSES requires attentive viewing - an this more than once. Possible the cinema is no longer the right medium for a film like ULIISSES, Nekes said recently in Cannes. The film's details disclose themselves only after one has seen it several times on video disc or cassette. Nevertheless, even on a movie screen, ULIISSES remains an unusual and at times a bewildering pleasure." (Hans-Christoph Blumenberg, Die Zeit, May 1983)