Landschaften - Behausungen
vhs 003


ABBANDONO
1979, Farbe, 35 Min.

"Abbandono (1966 - 1970) ist aus Material zusammengestellt, das in vier Jahren entstand. Vielleicht ist der Film aus diesem Grund einer der bildreichsten und ausdrucksstärksten von Werner Nekes. `Für und mit Dore O.`- die Qualität der Bilsder ist lyrischer und plastischer als gewöhnlich, ihre Srrukturierung gentspricht in ihrer wiederkehrenden Weise aber typisch seinen Filmen.
Wir sehen Dore O. in einer Schneelandschaft laufen, sich in Weiß auflösen; eine Ansicht roter Schindeldächer, fallenden Schnee; einen Korridor oder Gang, so aufgenommen, daß nur Teile von Objekten sichtbar werden, die ihn definieren, in grünem Monochrom, durch den Dore und manchmal auch Werner gehen.
Der Ton gehört zu den besten, die Anthony Moore gemacht hat; eine Reihe von sanft wogenden, zentrierenden Tönen, die zu einem scharf klingenden Crescendo werden und verklingen."
Tony Reif, Vancouver Cinématheque, Canada 1972

"Vor Abbandono wird man wach, die Bedeutung der Dinge zu spüren, die darin zu sehen sind...
Nekes geht in diesem Fall rücksichtsvoll mit dem um, was er zeigt. Er läßt die Gegenstände seiner Portraits gewähren. Er läßt sie sich entfalten. Und so dient Modell und Muster nur zu etwas anderem: entstehen zu lassen die Poesie, die Kräfte, die Schönheit, die Zuversicht nell`abbandono."
Dietrich Kuhlbrodt, Filmkritik, 9/71

ABBANDONO
1970, 16mm, colour, 35min
Sound Anthony Moore. With Werner Nekes and Dore O.

"Abbandono (1966 – 1970) is composed of material from for years' work. Maybe this is the reason why the film is one of Werner Nekes' most expressive and most replete with imagery. 'For and with Dore O.' – the quality of the pictures is more lyrical and more vivid than usual. Their composition however typically corresponds to his other films in the manner in which they recur. We see Dore running in a snowscape, dissolving into white, a view of red shingled roofs, falling snow; a corridor of passage, filmed in green monochrome and in such a way that the objects defining it are visible only in parts. Dore walks down the corridor and Werner sometimes too. The sound is among the best that Anthony Moore has created; a sequence of gently undulating, poignant tones that rise to a sharply sounding crescendo and then die away". (Tony Reif, Vancouver Cinémateque, Canada 1972)

DIWAN
1973, Farbe, 85 Min.
Ton: Anthony Moore
Eine Filmanthologie in fünf Folgen:
1. sun - a - mul (16 Min.)
2. alternatim (15 Min.)
3. kantilene (17Min.)
4. moto (16 Min.)
5. hynningen (21 Min.)

"Diwan enthält fünf eigenständige Filme über Landschaft, einsame Häuser und ihre - nicht alleinstehenden - Bewohner. Der Titel spielt auf die Gedichtsammlung des persischen Lyrikers Hafis wie auch den "Westöstlichen Diwan" Goethes an;
...Die eigenwillige Filmarbeit von Nekes muß jedoch von ihren eigenen Strukturen her "gelesen" werden." Thomas Imbach

"Was Nekes da mit Landschaft fertigbringt, als listiger und zitatenreicher bildender Künstler in einem Medium, das in der Zeit verläuft; wie er die Zeit verändert, besiegt, indem er sie selbst zur Veränderung von Landschaft nutzt, wie er die Gesetze der Chronologie durch die Rückspulmöglichkeit der Kamera stört oder vernichtet, das ist ein fesselndes und hochästhetisches experimentelles Unternehmen..." Sebastian Feldmann, Film `73 Duisburg 1974, S. IV, 6f

"Der Film enthält eine Reihe wunderschöner, ja geradezu betörender Einstellungen und Überblendungen, die Nekes´ Rang auch als exemplarischer Filmmacher erweisen. Der fünfte Film `Hynningen`
hält exakt die Mitte zwischen real und surreal. Nekes schönster Film."
Klaus Honnef, Kunstforum 1974, Bd. 8/9

Die Folge "Hynningen" wurde 1975 mit dem BUNDESFILMPREIS
IN SILBER ausgezeichnet.

DIWAN
1973, 16min, colour, 85min
Sound: Anthony Moore. With Ludi Armbruster, Nikolaus Hof, Rosmarie Liesen, Peter Könitz, Reinhild Lüders, Wofgang Liesen, Geeske Hof-Helmers, Werner Nekes, Dore O., Christian d'Orville, Ursula Winzentsen, Franz Winzentsen, Bernd Hof, Klaus Wyborny.

A Filmanthology in 5 parts: 1. sun-amul (16min), 2. alternatim (15min), 3. kantilene (17min), 4.moto (16min), 5 (huynningen (21min).

Nekes' most beautiful works are undoubtedly his landscape films, in which formal metamorphoses and lyrical observations fuse into structures of meditation. Describing Diwan (1973) with intuitive sensitivity, Sebastian Feldmann attributes Nekes with the almost metaphysical ability " to un- and discover being:"

[…] how he conquers time, the agent of change, in that he uses time itself for changes in the landscape, how he disturbs or destroys chronological laws with the camera's reverse motion potential; this is a captivating and highly aesthetic experimental endeavour. [. . .] Due to the opening and shutting of the diaphragm, an image of the countryside (grass, trees, a house, a mere glimpse of sky) discolors gradually: from rich green summer into pale green spring and yellow autumn, then finally into white winter with its all-pervading bluish shadows. As for the moment when the diaphragm closes its eye and a clear sky tones down to a stormy sky, one finds in Nekes a multi-structured, almost magical understanding which lies beneath the surface of nature and reality, corresponding strongly with the futile coolness of this test series. (Sebastian Feldmann, Film' 73, Duisburg 1974, S. IV, p.6.)

(translation of this excerpt in: Christine Noll Brinckmann. "Collective Movements and Solitary Thrusts: German Experimental Film 1920-1990", in: MFJ No. 30/31 (Fall 1997) Deutschland/Interviews,
www.oase.udk-berlin.de/~wyborny/Wymac/ATYPEE/Vita/Links/NBrinck.htm)

about part 5 Huynningen, which is Swedish and means 'honey roof.'

[…] No matter what Nekes himself thinks about his flms and no matter how dominant the primacy of technique and structure, has he not with DIWAN begun erecting a metaphysical oeuvre, in which unto the cinema is bestowed the task of concealing and revealing existence as such? This is precisely the purpose that according to Heidegger constitutes Man's oppressive privilege, Man who is subjected to the painful experience of boredom and Angst. The end of the film is as cheerful as it is mysterious: we are led into the house with the honey roof. In front of a window, open as in the painting of Magritte, the inhabitants walk, in multiple exposure, naked and silent…" (L'Art Vivant, Paris, 19 Oct 1974)